Rabu, 13 Oktober 2010

Sabar Sayang.

Assalamualaikum w.b.t

Mood hari ini OK. Means ada mood nak update belog. Sebab nak share info penting. Btw, Allah menguji ku sekali lagi. Kadang-kadang timbul sikap tak puas hati kenapa aku selalu sangat diuji. Tapi itulah..kita ni sebagai hamba-Nya harus tabah dalam menghadapi ujian dari-Nya. Back to nature, dah fitrah kejadian manusia macamtu. 

Waktu yang ku tunggu hampir tiba. Sekarang masih konfius samada nak pegi terus atau tak. Terus operate or just check je. Haihhh~ Kakak aku cakap jangan operate dulu. Majoriti cakap jangan operate dulu. Ada yang cakap benda ni boleh kecut sebab tak serius lagi. Berat aku nak tanggung sakit semua. Memang dari luar aku nampak macam sihat takde pape tapi Tuhan je yang tau apa yang aku tanggung.

Aku dah buat research pasal TONSIL ni. Check it out:

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut (orofarinks) atau bahasa mudahnya pangkal lidah.- 
* Ia berfungsi menapis virus dan bakteria daripada memasuki saluran pernafasan, sekali gus menjadikannya satu daripada sistem pertahanan badan.
* Namun, tonsil kadangkala gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu menahan serangan virus dan bakteria. 
* Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi, membengkak dan boleh mencapai saiz besar sehingga boleh menyempitkan laluan makanan, malah mengganggu pernafasan.- ini betul! seksaaaaaa aku!!
* Bagi orang dewasa, radang tonsil bukan saja membabitkan tisu tonsil, tetapi juga bahagian rongga mulut atau orofarinks.
* Jika dibuat pembedahan pada kanak-kanak, masalah sakit tekak atau demam akibat penyakit berkenaan dapat dikurangkan, malah boleh sembuh sepenuhnya. 
* Bagaimanapun, bagi orang dewasa, tiada jaminan untuk sembuh sepenuhnya.--> What?? Takde can nak sembuh sepenuhnya? 
* Untuk kes tonsil yang teruk, tonsil membengkak dengan saiz besar sehingga pesakit sukar bernafas. Jika berdepan situasi sebegini, pembedahan dilakukan menggunakan kaedah ‘hot tonsilektomi'--> Tapi aku masih boleh bernafas. So amcam tak perlu je aku operate. *konpiuskonpius*.

Mood : Tekak sakitttttt, batuk tak henti, anak tekak merah menyala, kahak berkumpul. *yewww*


Tiada ulasan: